Online documenten opvragen via het thuisloket

Via de website kan je sinds kort heel wat documenten online opvragen, 24 uur op 24, 7 dagen op 7, gewoon van bij je thuis.  Aan de rechterkant op de homepagina vind je de knop “thuisloket” waarmee je allerlei attesten of uittreksels (woonst, leven, nationaliteit, samenstelling gezin, bevolkingsregister, strafregister, …) en aanvragen rechtstreeks aan het gemeentebestuur kan richten.  Om sommige documenten aan te vragen, moet je in het bezit zijn van je identiteitskaart, je pincode en een kaartlezer. Deze documenten worden automatisch verwerkt en zijn binnen een paar seconden digitaal beschikbaar. Hiervoor is er een koppeling met de online toepassing 'Mijn dossier’ van de federale overheid waarmee je diverse attesten uit het Rijksregister kan downloaden. De attesten hebben dezelfde juridische waarde als de documenten die je meekrijgt in het gemeentehuis! Daarnaast biedt Mijn dossier de mogelijkheid om online een nieuwe pincode voor je identiteitskaart aan te vragen of op vrijwillige basis je contactgegevens (telefoon, email) te laten opnemen in je rijksregisterdossier zodat deze met je gemeentebestuur of andere overheidsdiensten kunnen gedeeld worden.   Andere documenten op het thuisloket worden door de juiste gemeentelijke dienst verwerkt en krijg je eerstdaags in je mailbox of in je brievenbus.   


Terug naar alle nieuws