Identiteitskaart - deblokkeren pincode (indien nog in het bezit van de PUK code)

In de zomervakantie is het gemeentehuis enkel in de voormiddag geopend.
Vanaf 1 juli tot en met 31 augustus kan je hiervoor zonder afspraak langskomen op maandagvoormiddag, woensdagvoormiddag, donderdagvoormiddag en vrijdagvoormiddag, telkens tussen 9 en 12 uur.

Wil je op dinsdagvoormiddag langskomen, dan maak je vóór je langskomt een afspraak.

Maak een afspraak

Als je driemaal een foute pincode ingeeft, dan blokkeert je elektronische identiteitskaart. Aan de hand van de PUK code kan de dienst Burgerzaken je elektronische identiteitskaart echter heractiveren. 
Bij de aanvraag van je eID kreeg je een brief met een pin- en pukcode. Breng deze mee. Opgelet: Het papier met de PIN/PUK code moet ongeveer dezelfde datum bevatten als de identiteitskaart anders zijn het niet de juiste codes.

Procedure:

  • Kom op afspraak naar de dienst Burgerzaken met de identiteitskaart
  • Neem de PUK-code mee.
  • De dienst Burgerzaken deblokkeert de kaart en je kan een nieuwe PIN-code invoeren.
  • Ook de PUK-code verloren? Lees hieronder verder.

Om nieuwe codes aan te vragen, hoef je niet langs te komen: je hoeft enkel op volgende link Aanvraag nieuwe PIN- en PUK-code voor je eID je gegevens in te vullen. 
Ca. 2 weken na je aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in de dienst burgerzaken. Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat je codes toekomen in je vorige gemeente. 
Om vervolgens je PIN code te activeren, moet je je wel naar de dienst burgerzaken begeven met de identiteitskaart.

 

Voorwaarden

Nog in het bezit zijn van de PUK code.