Identiteitskaart - nieuwe pincode

Met de elektronische identiteitskaart kan men een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, bewijzen dat men wel degelijk de persoon is die men beweert te zijn (authenticatie). Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PIN-code (Personal Identification Number). Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt de kaartproducent de codes, via een document, naar de burger. 

Heb je deze brief nog? Dan kan je met deze brief naar je gemeentehuis gaan om er nieuwe codes aan te vragen.
Indien je deze brief niet meer hebt, kan je nieuwe codes aanvragen, ofwel in de dienst burgerzaken ofwel door op volgende link Aanvraag nieuwe PIN- en PUK-code voor je eID je gegevens in te vullen. 

Voorwaarden

Iedereen die in het bezit is van een elektronische identiteitskaart of een nieuwe elektronische identiteitskaart heeft aangevraagd.

Procedure

Indien je de brief met de PIN- en PUK-code niet meer hebt, kan je nieuwe codes aanvragen, ofwel in jouw gemeente ofwel door op volgende link  Aanvraag nieuwe PIN- en PUK-code voor je eID je gegevens in te vullen.

Uiterlijk drie weken na je aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in de dienst burgerzaken. Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat je codes toekomen in je vorige gemeente.

Om vervolgens je PIN code te activeren, moet je je wel naar de dienst burgerzaken begeven.