Pincode deblokkeren (indien nog in het bezit van de PUK code)

Maak vóór je langskomt een afspraak. Je kan telefonisch een afspraak maken of zelf een afspraak inplannen. 

Maak een afspraak

Als je driemaal een foute pincode ingeeft, dan blokkeert je elektronische identiteitskaart. De dienst Burgerzaken VAN JE EIGEN WOONPLAATS kan je kaart echter deblokkeren. De procedure is verschillend al naargelang de aanvraagdatum van je identiteitskaart en de versie van de contactchip (de nieuwe versie werd geleidelijk ingevoerd vanaf 17/05/2021).

Zo kan je je kaart deblokkeren: 

  • Jouw identiteitskaart werd aangevraagd vóór 17/05/2021: Aan de hand van de PUK code kan de dienst Burgerzaken je elektronische identiteitskaart heractiveren. Bij de aanvraag van je eID kreeg je een brief met een pin- en pukcode. Breng deze mee. Opgelet: Het papier met de PIN/PUK code moet ongeveer dezelfde datum bevatten als de identiteitskaart anders zijn het niet de juiste codes. Lees hieronder de procedure om nieuwe codes aan te vragen.
  • Jouw identiteitskaart werd aangevraagd vanaf 17/05/2021 en bevat de nieuwe contactchip (je kan dit navragen in de dienst Burgerzaken van je woonplaats): ga met je elektronische identiteitskaart naar de dienst Burgerzaken.

Procedure:

  • Kom op afspraak naar de dienst Burgerzaken met de identiteitskaart
  • Neem de PUK-code mee 
  • De dienst Burgerzaken deblokkeert de kaart en je kan een nieuwe PIN-code invoeren.
  • Ook de PUK-code verloren? Lees hieronder verder.

Om nieuwe codes aan te vragen, hoef je niet langs te komen: je hoeft enkel op volgende link Aanvraag nieuwe PIN- en PUK-code voor je eID je gegevens in te vullen. 
Ca. 2 weken na je aanvraag zullen de nieuwe codes toekomen in de dienst burgerzaken. Indien je recent bent verhuisd, is het mogelijk dat je codes toekomen in je vorige gemeente. 
Om vervolgens je PIN code te activeren, moet je je wel naar de dienst burgerzaken begeven met de identiteitskaart.

 

Voorwaarden

Nog in het bezit zijn van de PUK code.

Uitzondering: Jouw identiteitskaart werd aangevraagd vanaf 17/05/2021 en bevat de nieuwe contactchip (je kan dit navragen in de dienst Burgerzaken van je woonplaats): ga gewoon met je elektronische identiteitskaart naar de dienst Burgerzaken.