Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- burgerlijke staat
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer u op het adres woont.
Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van je vorige adressen.
Voorwaarden
Je woont in de gemeente.
Procedure
Je kunt het attest online opvragen:
- via Mijn Burgerprofiel (attesten en vergunningen) Aanmelden kan met de Itsme-app, eID èn kaartlezer, ... Mijn Burgerprofiel is de online profielpagina waar je jouw persoonlijke gegevens terugvindt die bij de overheid bekend zijn.
- via MijnDossier, de online toepassing die toegang geeft tot jouw dossier in het rijksregister. Let wel, inloggen met je eID èn kaartlezer is noodzakelijk op Mijn Dossier.
- in de dienst burgerzaken
Het attest mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of een gevolmachtigde.
Wat meebrengen
• je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning
• als je het attest voor iemand anders aanvraagt: een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
Kostprijs
gratis
Digitaal loket
- Aanvraag attesten bevolking (in Mijn Burgerprofiel aanmelden met de Itsme-app of eID èn kaartlezer, ...)
- Attest van hoofdverblijfplaats met historiek/woonst (in Mijn Burgerprofiel aanmelden met de Itsme-app of eID èn kaartlezer, ...)
- Attest van hoofdverblijfplaats/woonst (in Mijn Burgerprofiel aanmelden met de Itsme-app of eID èn kaartlezer, ...)