Een dag op onze school
wordt vervolgd...
Classe Unique
Classe Unique: Leren op een natuurlijke manier
Onze naam hebben we niet zelf bedacht – een Classe Unique is een bestaand concept waarbij kinderen niet worden ingedeeld op leeftijd, maar samen leren in één grote groep. Sinds de start in april 2010 hebben we al heel wat ervaring opgebouwd met deze bijzondere aanpak.
Wat maakt onze Classe Unique zo waardevol?
🌱 Leren op een natuurlijke manier
Kinderen leren spontaan door te experimenteren en anderen na te doen. Jongere kinderen pikken veel op van hun oudere klasgenootjes, terwijl de oudere kinderen hun kennis en vaardigheden versterken door anderen te helpen.
🤝 Verantwoordelijkheid, zelfstandigheid & samenwerken
Oudere kinderen nemen zorg op zich voor de jongere, bijvoorbeeld door een spel uit te leggen of hulp te bieden. Dit vergroot hun verantwoordelijkheidsgevoel en versterkt hun zelfstandigheid. De leerkracht houdt vanop afstand een oogje in het zeil en kan zich intussen focussen op individuele begeleiding.
🔄 Dynamische groepsindeling
Elk kind beleeft de rol van jongste en later ook van oudste binnen de groep. Hierdoor leren ze op hun eigen tempo, zonder prestatiedruk. Leergierige kleuters worden uitgedaagd door oudere kinderen, terwijl kinderen die iets meer tijd nodig hebben, steun vinden bij jongere klasgenootjes. Dit stimuleert zelfvertrouwen en voorkomt faalangst.
In onze Classe Unique leren kinderen niet alleen wat ze moeten leren, maar ook hoe ze samen groeien. Een warme, uitdagende leeromgeving waarin iedereen zich thuis voelt!
Vier jaar samen: groeien in een vertrouwde omgeving
In onze Classe Unique blijven kinderen vier jaar lang bij dezelfde leerkrachten. Dit zorgt voor een hechte band, waarbij de leerkrachten elk kind door en door kennen en hun groei binnen de groep van dichtbij volgen. Dankzij deze continuïteit worden eventuele tekorten sneller opgemerkt en ervaren kinderen minder aanpassingsproblemen.
🌟 Structuur & zelfstandigheid
Kleuters krijgen veel structuur, waardoor ze sneller zelfstandig leren functioneren. Spelen in verschillende hoekjes, bewegen, knutselen en werken met educatief materiaal – alles wordt aangeboden aan de hele groep, zodat leren op een natuurlijke manier gebeurt.
🦣 Specifieke aandacht voor de oudste kleuters
Op vaste momenten worden de oudste kleuters (de olifanten van K3) apart genomen voor activiteiten die hen voorbereiden op het eerste leerjaar. Denk aan lezen, schrijven, rekenen en zelfs een eerste kennismaking met Frans. Ondertussen begeleidt de andere juf de jongere kinderen, die volop leren door te ontdekken en te experimenteren.
Deze aanpak zorgt voor een soepele overgang naar de lagere school en biedt elk kind de ruimte om zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen.
Graadsklassen
Leren in graadsklassen: efficiënt en uitdagend
Bij ons worden wiskunde, taal, wereldoriëntatie en Frans volledig in graadsklassen gegeven. Elk leerjaar werkt aan zijn eigen doelen, terwijl de lessen slim worden afgewisseld: terwijl de ene groep zelfstandig aan de slag gaat met eerder geleerde stof, krijgt de andere groep instructie over een nieuw onderwerp.
Op onze school zijn er drie graadsklassen:
° de Bijtjes - 1e en 2e leerjaar
° de Uiltjes - 3e en 4e leerjaar
° de Monstertjes - 5e en 6e leerjaar
De voordelen van graadsklassen
✅ Leren op eigen tempo
Sterke leerlingen pikken al een stukje mee van het volgende leerjaar en kunnen hun kennis delen met leeftijdsgenoten. Anderen profiteren van een herhaling van de leerstof uit een lager jaar, wat extra verduidelijking biedt.
✅ Zelfstandigheid en probleemoplossend denken
Leerlingen in graadsklassen worden erg zelfstandig en ontwikkelen een positieve werkhouding. Ze leren sneller informatie opzoeken, werken vlotter met stappenplannen en worden uitgedaagd om probleemoplossend te denken.
✅ Diepgaande begeleiding
Doordat leerkrachten hun leerlingen twee jaar begeleiden, leren ze elk kind écht kennen. Zo kunnen ze sneller inspelen op individuele noden en de leerstof optimaal afstemmen op ieders ontwikkeling.
Met deze aanpak krijgen leerlingen de ruimte om te groeien op hun eigen niveau, in een stimulerende en ondersteunende leeromgeving.
Leerlingen aan het woord



