Alle diensten zijn vrij open van 09.00u tot 12.00u op weekdagen (maandag tot vrijdag).
Zowel bij de aanvraag als bij het afhalen van de eID moet je ZELF naar het gemeentehuis komen om de vingerafdrukken te registreren.
Maak een afspraak voor de aanvraag van een Belgische identiteitskaart (eID)
Maak een afspraak voor het afhalen van een Belgische identiteitskaart (eID)
Er is een pasfotocabine in het gemeentehuis.
Enkele belangrijke wijzigingen:
- De nieuwe eID bevat vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De vingerafdrukken staan enkel op de contactloze chip van de kaart (ze worden niet opgeslagen in een centrale databank) en zijn beveiligd. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen.
- De foto staat aan de linkerkant in plaats van rechts.
- Een geperforeerd beeld van de foto is terug te vinden op de achterkant van de kaart.
- De contact chip staat op de achterkant van de kaart, waardoor de kaart op een andere manier in de kaartlezer moet gestopt worden.
- Als nationaliteit wordt niet langer BELG maar BEL vermeld, conform de ICAO-regels.
- De kaart heeft een andere tint van kleuren.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Er is een pasfotocabine in het gemeentehuis. Het is belangrijk dat je gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
- de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Procedure
Zowel bij de aanvraag als bij het afhalen van de eID moet je zelf naar het gemeentehuis komen.
Bij elke nieuwe aanvraag worden de vingerafdrukken geregistreerd. Bij het afhalen worden de vingerafdrukken opnieuw afgenomen om ze te vergelijken.
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
- Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen. - In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
- als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
- als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
- als je van naam of geslacht verandert
- bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
- als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
- Ga met jouw oproepingskaart, een recente pasfoto en jouw huidige identiteitskaart naar jouw gemeente om de eID aan te vragen.
Is jouw eID gestolen? Meld de diefstal van jouw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Afhalen
- Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.- Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
- Jouw pincode kun je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers).
- Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
- Is jouw kaart aangevraagd vanaf 17/05/2021 en bevat ze de nieuwe contactchip, dan heb je jouw pukcode enkel nodig om de kaart te activeren. Een herdruk van de codes is niet meer nodig eens deze kaart actief is. Het deblokkeren bijvoorbeeld van je pincode hoeft dan wel nog steeds in de dienst Burgerzaken maar de pukcode is hierbij niet meer nodig.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Neem voor meer info contact op met jouw gemeente.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
- jouw oproepingskaart
- een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart. Er is een pasfotocabine in het gemeentehuis.
- jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van jouw eID:
- jouw oude identiteitskaart
- de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.
Kostprijs
Bedragen vanaf 01/01/2024 tot en met 31/12/2024
- vanaf 12 jaar + duplicaten: 22 euro
- spoedprocedure (aanvragen vóór 15 uur, afhalen 1 werkdag na aanvraag; aanvraag na 15 uur 1 extra werkdag bijrekenen): 119,30 euro
- spoedprocedure met gecentraliseerde levering (bij FOD Binnenlandse zaken): 156,20 euro
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kunt gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met jouw gemeente.
Meer info
Download hier de recentste software voor uw eID kaartlezer.