Er worden steeds meer voertuigen ingeschreven die elektrisch worden geladen, bvb. elektrische en plugin-hybride auto's, elektrische scooters en motorfietsen. Deze worden bij voorkeur thuis opgeladen of aan speciaal voorziene parkeerplaatsen bij laadpalen. Het moet ook echter mogelijk zijn dat eigenaars van zo'n voertuig dit opladen op het openbaar domein, ter hoogte van hun woning. Zo kunnen ze bvb. zelf opgewekte stroom van hun zonnepanelen gebruiken.
De laadkabel loopt dan wel in de meeste gevallen over het voetpad. Conform artikel 7.3 van de wegcode is dit zomaar toegestaan. Via een lokale politieverordening openbare orde kan dit toegelaten worden onder bepaalde voorwaarden. De politiezone Arro Ieper heeft beslist om dit niet in de zonale politieverordening op te nemen. Daarom neemt de gemeente Langemark-Poelkapelle een eigen gemeentelijke politieverordening aan.
In het kader van de algemene toegankelijkheid en verkeersveiligheid dient de laadkabel bijkomend te worden beveiligd. Er bestaan daartoe verschillende mogelijkheden, dikwijls met een impact op het openbaar domein: goten in of op het voetpad, uitklapconstructies via verlichtingspalen,.... Om een wildgroei aan beveiligingen te vermijden wordt voorgesteld dat enkel het leggen van een mat over de kabel toegelaten wordt. Deze oplossing laat het openbaar domein ongewijzigd (bvb. na een verhuis van de aanvrager) en heeft door zijn lage hoogte de minste impact op de toegankelijkheid van het voetpad.
De politieverordening legt op dat enkel door de gemeente geleverde laadmatten mogen gebruikt worden. Zo wordt de kwaliteit van de matten (bvb. randen in contrasterende kleuren, anti-slip) verzekerd. De uniformiteit verbetert ook de herkenbaarheid in het donker of voor slechtzienden ten goede. In een afzonderlijk retributiereglement wordt de prijs van deze laadmatten vastgelegd.