Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor je officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).
Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van je hoofdverblijfplaats verblijft, moet je de dienst Burgerzaken van je gemeente op de hoogte brengen. Jouw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door je tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van je gemeente.
Voorwaarden
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:
- verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
- minder dan een jaar afwezig zijn voor:
vakantieverblijf
reizen in verband met uw gezondheid
studie- of zakenreizen
beroepsopdrachten in binnen- of buitenland - studenten
- gedetineerden
- beroepsmilitairen en burgerpersoneel
- dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
- personeel van de federale politie en meer dan een jaar afwezig
- Belgische diplomatieke ambtenaren
- personen waarvan de verdwijning sinds zes maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.
Procedure
Je moet jouw tijdelijke afwezigheid aangeven bij de dienst Burgerzaken van je gemeente.
Uitzonderingen
Wanneer je meer dan zes maanden ononderbroken afwezig bent op je hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van je tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover jouw huidige woonplaats niet gekend is.