Huren en verhuren

Heb je vragen of het (ver)huren van een woning? Dan kan je terecht bij de woondienst. 

  • Huren van een sociale woning: bij de woondienst kan je terecht voor meer info en inschrijving op de wachtlijst. 

  • Eigenaars en huurders kunnen er terecht met algemene vragen over het huurdecreet of de huurwetgeving, de minimumvereisten van woningkwaliteit waaraan een huurwoning moet voldoen en meer info over (isolatie)premies voor huurwoningen.

  • In Langemark-Poelkapelle moeten huurwoningen, afhankelijk van het bouwjaar, beschikken over een conformiteitsattest

  • Vermoed je dat er problemen zijn met betrekking tot de kwaliteit van jouw woning, dan kan je dit melden aan de woondienst. In bepaalde gevallen zal de gemeente de waarschuwingsprocedure of de procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarheid opstarten. 

  • We helpen je bij de aanvraag van een huursubsidie, huurpremie, vermindering onroerende voorheffing of Vlaamse huurwaarborglening.

Huurders uit Langemark-Poelkapelle kunnen gratis terecht bij de Huurdersbond voor advies (o.a. zitdagen in Ieper). 

Ben je als huurder of verhuurder gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie op de huurmarkt? Meld deze problemen dan zeker aan UNIA, de openbare en onafhankelijke instelling die discriminatie bestrijdt en gelijke kansen bevordert. Wie ondersteuning wenst om een melding in te dienen, kan terecht bij de woondienst. Samen verkennen we jouw situatie en dienen we het meldingsformulier in.