Heb je vragen of het (ver)huren van een woning? Dan kan je terecht bij de woondienst.
Huren van een sociale woning: bij de woondienst kan je terecht voor meer info en inschrijving op de wachtlijst.
Eigenaars en huurders kunnen er terecht met algemene vragen over het huurdecreet of de huurwetgeving, de minimumvereisten van woningkwaliteit waaraan een huurwoning moet voldoen en meer info over (isolatie)premies voor huurwoningen.
In Langemark-Poelkapelle moeten huurwoningen, afhankelijk van het bouwjaar, beschikken over een conformiteitsattest.
Zijn er problemen zijn met betrekking tot de kwaliteit van jouw woning, maar voert de eigenaar geen herstellingen uit? Dan kan je dit melden aan de woondienst. In bepaalde gevallen zal de gemeente de waarschuwingsprocedure of de procedure tot ongeschikt- of onbewoonbaarheid opstarten.
We helpen je bij de aanvraag van een huursubsidie, huurpremie, vermindering onroerende voorheffing, de Vlaamse huurwaarborglening en de provincale huurgarantieverzekering voor eenoudergezinnen.
Huurders uit Langemark-Poelkapelle kunnen gratis terecht bij de Huurdersbond voor advies (o.a. zitdag in Ieper).
Ben je als huurder of verhuurder gediscrimineerd of ben je getuige van discriminatie op de huurmarkt? Meld deze problemen dan zeker aan het Vlaams Mensenrechteninstituut. Het mensenrechteninstituut analyseert in de eerste plaats je klacht en gaat na of zij bevoegd zijn om je klacht te behandelen, en of die ontvankelijk is volgens de wetgeving. Vervolgens kan je eventueel een beroep doen op eerstelijnsbijstand, bemiddeling en/of oordeelvorming door de geschillenkamer. Wie ondersteuning wenst om een melding in te dienen, kan terecht bij de woondienst. Samen verkennen we jouw situatie en dienen we het meldingsformulier in.